Terugblik: Euroguidance Conferentie 30 november 2022

Terugblik: Euroguidance Conferentie 30 november 2022

Terugblik: Euroguidance Conferentie 30 november 2022 1900 1267 Euroguidance


Terugblik: Euroguidance Conferentie

Meeting the Future Today: Competence development for the European Guidance Community
30 november 2022, Praag (Tsjechië)

Introductie en keynote sprekers

Op 30 november 2022 vond de internationale Euroguidance conferentie plaats in Praag met als thema: “Meeting the future today: Competence development for the European guidance community”. Euroguidance Nederland was hierbij ook aanwezig en faciliteerde een workshop over inclusieve internationalisering met collega’s uit IJsland en Zweden. Het programma bestond uit key notes van o.a. Eva Baloch-Kaloianov (voorzitter Euroguidance Netwerk), Cynthia Harrison Villalba (CEDEFOP), een paneldiscussie en tal van workshops. Er waren meer dan 500 deelnemers uit 50 landen aanwezig bij de conferentie, zowel fysiek als online. De diversiteit in achtergrond van deelnemers maakte de uitwisseling heel waardevol: er is veel inspiratie opgedaan over het thema competentie ontwikkeling van loopbaanbegeleiders in een internationale context.

In dit artikel lichten we de paneldiscussie en twee inspirerende workshops uit die onderdeel waren van het congres.

Paneldiscussie

 Tijdens de paneldiscussie deelden experts hun opinie over het belang van competentie ontwikkeling van loopbaanbegeleiders in Europa. Zij waren het er over eens dat het nodig is om competenties continue te blijven ontwikkelen. Het beroep blijft aardig hetzelfde alleen is bijhouden van skills echt noodzakelijk om aan te blijven sluiten op behoeften vanuit de arbeidsmarkt. Dit gaat ook over basisvaardigheden en blended skills. Het bereiken van jonge doelgroepen met de juiste middelen is hierin van groot belang. Digitaal en virtueel werken als loopbaanbegeleider is een blijver en zal in de toekomst steeds meer worden ingezet. Het afwisselen van online en fysieke gesprekken in combinatie met huiswerkopdrachten die online ingeleverd kunnen worden heeft grote meerwaarde en is schaalbaar. In Europa zien we daarom steeds meer initiatieven die fysieke en online mogelijkheden combineren tot nieuwe producten en diensten. Corona heeft deze transitie drastisch versneld en is nu voor sommige loopbaanprofessionals al bijna onmisbaar. Deze transitie wordt als positief ervaren en wordt breed omarmd door de panelleden.

Workshop: Is career Guidance ready in Europe?

Deze vraag stelde Daniel Hailemariam tijdens zijn presentatie.

De belangrijkste boodschap die Daniel gaf was dat mensen in Europa zeer diverse normen hebben en dat het goed is om te accepteren dat we niet allemaal dezelfde achtergrond, normen en waarden hebben. Het kan wel een uitdaging vormen als mensen met verschillende normen elkaar treffen tijdens een loopbaanbegeleidingssessie. Volgens Daniel is het dan de kunst om elkaar toch te vinden via die normen. Probeer een gemeenschappelijke basis te vinden en wees je bewust van de verschillende normen die iemand kan hebben om zo toch verbinding aan te gaan.

Workshop refugees: Effective Approaches to Career Guidance with Refugees

(in cooperation with the IAEVG (Online Only), Anne Chant (Canterbury Christ Church University, UK) and Asa Sundelin (Stockholm University, Sweden)

Tijdens de workshop stond de volgende vraag centraal: Hoe bied je goede loopbaanbegeleiding aan (jonge) vluchtelingen? Een heel relevant en actueel onderwerp voor alle aanwezigen. Als een van de belangrijkste punten werd genoemd dat het van groot belang is om uit je eigen referentiekader te stappen en verbinding te zoeken. Hierbij is het van belang dat je je bewust bent van de ervaringen die de vluchtelingen meegemaakt hebben, waaronder verlies van het gevoel dat je ergens bij hoort, stress, taalbarrières en traumatische ervaringen.

Dit zijn inzichten uit het Europese project RefuNEET, uitgevoerd door 7 partnerlanden waaronder een organisatie in Noorwegen. Het project had als doel om inzichten op te halen over loopbaanbegeleiding aan vluchtelingen jongeren. Andere inzichten die werden gepresenteerd zijn: 

  • Ben als loopbaanbegeleider geïnteresseerd in het verhaal van de vluchteling;
  • Besteed aandacht aan wat iemand al heeft geleerd en wat iemand kan;
  • Zorg voor mogelijkheden voor peer support van andere jongeren.

Naast de loopbaanbegeleiding is van het belang dat ook docenten goede begeleiding aan vluchtelingen kunnen bieden. Binnen het Europese project CMinAR, uitgevoerd door 6 partnerlanden waaronder Duitsland, is aandacht besteed aan het ontwikkelen van de vaardigheden van docenten die met vluchtelingen werken. Hiervoor is een training ontwikkeld waar aandacht is besteed aan bewustwording over o.a. culturele diversiteit, de impact van discriminatie en trauma.

Nieuwsgierig naar meer informatie over deze conferentie? Bekijk dan deze video of lees dit verslag waarin er wordt teruggeblikt op de conferentie.

Sven Derksen

Projectmedewerker
+31 (0)6-13218079

Aniek Luyt

Projectmedewerker
+31 (0)6-52856479

Marit Schreurs

Projectmedewerker
+31 (0)6-15592318

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerd

  • Alles
  • Berichten en blogs
  • Europese ontwikkelingen
  • Evenementen
  • Publicaties en onderzoek
Deze website is gefinancierd met subsidie van de Europese Commissie.

De Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik van de informatie die erin is vervat.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.