Bericht | Terugblik Academia 2024

Bericht | Terugblik Academia 2024

Bericht | Terugblik Academia 2024 1900 1267 Euroguidance


Bericht | Terugblik Academia 2024

Na een inspirerende en verrijkende week blikken we graag terug op het succesvolle Academia programma dat onlangs is afgerond. Euroguidance Nederland had de eer om dit jaar voor het eerst deel uit te maken van dit Europese initiatief, en we hebben het genoegen gehad om 11 internationale loopbaanprofessionals te verwelkomen.

In Nederland mochten we van 11 tot en met 14 maart een internationale groep van 11 loopbaanprofessionals verwelkomen. Samen doken we in het thema van inclusie en (mentaal)welzijn, een onderwerp van groot belang voor iedereen die betrokken is bij onderwijs en begeleiding. Gedurende deze week hebben we intensief samengewerkt, ervaringen uitgewisseld en geleerd van elkaars benaderingen en uitdagingen. Deelnemers verwierven niet alleen nieuwe kennis en tools, maar hebben ook inspiratie opgedaan door werkbezoeken, trainingen, presentaties en dialogen, allemaal met het doel om welzijn en inclusie in hun eigen land te bevorderen.
De positieve feedback en de verhalen van onze deelnemers getuigen van de impact van dit programma. Het heeft niet alleen bijgedragen aan hun professionele ontwikkeling, maar legt ook de basis voor een voortdurende dialoog en samenwerking tussen loopbaanprofessionals uit heel Europa.

Dag 1: introductie Academia 2024 in Nederland

Op maandag 11 maart ging het Academia-programma van start, waarbij we onze gasten verwelkomden in het Euroguidance kantoor in ’s-Hertogenbosch. Hier kregen de gasten een uitgebreide uitleg over de activiteiten van Euroguidance Nederland. Ook werd er een presentatie gehouden over het (voor sommigen ingewikkelde) onderwijssysteem in Nederland. Na een gezellige lunchpauze volgde, ondanks de regen, een leuke rondleiding door het sfeervolle ’s-Hertogenbosch.
De middag bood de loopbaanprofessionals een podium om hun eigen methodieken uit hun landen te presenteren. Afsluitend kwamen we samen voor een gezamenlijk diner, een perfecte gelegenheid om de onderlinge banden te versterken en elkaar op een persoonlijker niveau te leren kennen.

Dag 2: bezoek aan Nuffic en intervisie

Op dinsdag 12 maart waren de Academia deelnemers te gast bij Nuffic in Den Haag. Nuffic is de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs. Bij Nuffic werden presentaties gegeven over o.a. de visie en doelstellingen van de organisatie, het Mobstacles-netwerk en het welzijn van internationale studenten. Zo leerden de deelnemers van alles over Mobstacles; dit is een netwerk van medewerkers van onderwijsinstellingen die internationale studenten en onderzoekers ondersteunen bij hun komst naar en verblijf in Nederland. Daarnaast werden verschillende onderzoeken gepresenteerd op het gebied van welzijn van internationale studenten en werden goede voorbeelden gegeven van onderwijsinstellingen die hier actief aan bijdragen. Er werden een aantal zorgelijke uitkomsten gepresenteerd uit dit onderzoek, zoals:

  • 6 van de 10 internationale studenten voelt zich gestrest;
  • 4 van de 10 voelt zich eenzaam;
  • 3 van de 10 voelt zich depressief.

Factoren die hier aan bij dragen zijn o.a. huisvestiging problemen, taal barrières, financiële problemen en beperkte sociaal netwerk/sociale steun. Dit zijn cijfers die serieus genomen moeten worden en waar loopbaanbegeleiders op mentaal vlak ook steun in kunnen bieden.  Gelukkig wordt er al van alles georganiseerd om bij te dragen aan mentaal gezonde internationale studenten. Zo hebben de Universiteit Leiden en Universiteit van Utrecht mooie buddy programma’s ontwikkeld om eenzaamheid tegen te gaan.

In de middag speelden we met de hele groep het Go!ForAll spel. Dit spel is ontwikkeld door Nuffic in samenwerking met ECIO. Het doel van het spel is voor deelnemers uit het mbo of hoger onderwijs om meer te leren over het toegankelijk maken van een ervaring in het buitenland voor alle studenten.
Na een korte wandeling door het stadscentrum van Den Haag eindigden we de dag met een intervisie sessie waarin er uitgewisseld werd over succesvolle methodes en tools van de loopbaan begeleiders die zijn in hun dagelijkse praktijk gebruikten. Het was weer een zeer leerzame dag met een internationaal tintje!

Dag 3: GeestKracht in het mbo, Career jumpstart en de leerwerkloketten

Dag 3 was wederom een inspirerende dag voor onze bezoekers: de 11 loopbaanadviseurs stonden in de ochtend voor een keuze uit twee interessante programma’s.

Optie 1 bracht ons “GeestKracht in het mbo” bij MBO Utrecht. Het GeestKracht programma werkt aan de geestelijke gezondheid van jongeren en jongvolwassenen. Deze jongeren durven vaak niet open te zijn over hun problemen, omdat hun omgeving, maar ook de maatschappij, niet altijd weet hoe om te gaan met psychische aandoeningen. Het programma is opgezet vanuit hun leefomgeving. GeestKracht is voor en vooral door jongvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid. We kregen een uitgebreide rondleiding door het gebouw en maakte kennis met een hulphond en diens begeleider. De hulphond wordt vaak ingezet bij studenten met bijvoorbeeld autisme, paniekaanvallen, adhd, add.

Optie 2 voerde ons naar “Career jumpstart bij Fontys hogeschool“. Voor afgestudeerden van Fontys Hogeschool ICT en afgestudeerden van de faculteiten TU/e Technische Natuurkunde, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek die klaar zijn om de arbeidsmarkt te veroveren, is dit de plek om te zijn. Met een combinatie van persoonlijke coaching en praktijkgerichte trainingen biedt Career Jumpstart een vliegende start in hun carrière. Het is mooi om te zien hoe ze bruggen bouwen tussen deze talentvolle afgestudeerden en hun droomwerkplekken.

In de middag bezochten we De Harde Leerschool, een project dat gestalte krijgt door een samenwerking tussen het leerwerkloket en het onderwijs. We kregen uitleg over het programma, dat zich over tien weken uitstrekt met als doel mensen terug te begeleiden naar een leeromgeving of werkplek. Dit programma vindt plaats bij een rugbyclub, waar de deelnemers elke ochtend sporten, met als hoogtepunt het spelen van twee echte rugbywedstrijden aan het einde van het programma. Deze ochtendtrainingen zijn gericht op samenwerking, communicatie, het verleggen van je eigen grenzen, en meer. De middagen worden besteed aan sessies die voornamelijk in het teken staan van persoonlijk leiderschap, waarbij er steeds een verband wordt gelegd met de fysieke inspanningen van die ochtend. De groepen bestaan uit 15 tot 20 personen en tot nu toe zijn de resultaten veelbelovend. Het project was op dat moment bezig met een groep jongeren tussen de 14 en 17 jaar die vanwege schooluitval extra aandacht behoeven.
Naast deze informatieve introductie kregen de internationale loopbaanprofessional ook de kans om daadwerkelijk deel te nemen aan de sportactiviteiten. Deze ervaring liet direct het belang van de oefeningen zien, vooral wat betreft het samenwerken en communiceren. Het persoonlijke verhaal van de directeur, die voorheen aanvoerder was van het Nederlandse rugbyteam, versterkte het programma van de Harde Leerschool nog meer. Na het sporten was er tijd voor reflectie en toen was het alweer tijd om de dag af te sluiten en de reis van Uden terug naar ’s-Hertogenbosch te maken. Deze dag vol nieuwe inzichten en fysieke inspanning zal ons nog lang bijblijven.

Dag 4: training Cultuursensitiviteit en positieve psychologie en veerkracht

De training op donderdag 14 maart 2024, aangeboden door het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO), richtte zich op inclusief onderwijs en studentenwelzijn. Met sessies over welzijn & begeleiding, culturele sensitiviteit, en positieve psychologie, geleid door experts Olivia Lebbe, Marit Schreurs, en Aniek Luyt, werden deelnemers uitgenodigd om dieper in te gaan op het ondersteunen van studenten met diverse achtergronden en het bouwen aan veerkracht.
De training bood interactieve oefeningen en discussies, benadrukte het belang van het herkennen van individuele en culturele verschillen, en gaf strategieën voor het creëren van een ondersteunende en inclusieve leeromgeving. De nadruk lag op het zien van uitdagingen als kansen voor groei en het belang van focussen op vooruitgang.
Afsluitend werd het belang van inclusiviteit, begrip, en veerkracht in het onderwijs onderstreept, met het besef dat dit een voortdurende inspanning vereist die ten goede komt aan zowel studenten als begeleiders.

We sloten de week af met een gezellige borrel op kantoor en namen vervolgens afscheid van de gasten.

We zijn dankbaar voor de betrokkenheid en passie van iedereen die heeft bijgedragen aan het succes van dit programma. Het bewijst eens te meer dat samenwerken, leren en delen over grenzen heen ons allen sterker en wijzer maakt.

Margret Mulders

Projectleider
+31 6-27141676

Aniek Luyt

Projectmedewerker
+31 (0)6-52856479

Marit Schreurs

Projectmedewerker
+31 (0)6-15592318

Gerelateerd

  • Alles
  • Beleid
  • Berichten en blogs
  • Europese ontwikkelingen
  • Evenementen
  • Kennisbank
  • Nationale ontwikkelingen
  • Publicaties en onderzoek
Gefinancierd door de Europese Unie.

De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.