Bericht | Succesvolle deelname Academia in Slovenië

Bericht | Succesvolle deelname Academia in Slovenië

Bericht | Succesvolle deelname Academia in Slovenië 1900 1267 Euroguidance


Bericht | Succesvolle deelname Academia in Slovenië

Het Academia Netwerk biedt Loopbaanbegeleiders de kans om deel te nemen aan een leermobiliteit in een ander Europees land. Ieder land in dit netwerk organiseert een eigen trainingsmogelijkheid waar loopbaanbegeleiders uit andere landen binnen dit netwerk naartoe kunnen gaan. Tijdens deze trainingsdagen bevordert het netwerk de mobiliteit van begeleiders in Europa, versterkt Europese netwerken en samenwerking in levenslange begeleiding en stimuleert de uitwisseling van goede praktijken en methoden tussen de deelnemers.

Met dit artikel zoomen we in op de ervaring van Ralph van Heerbeek, adviseur Leren en Werken bij het Leerwerkloket Zuidoost-Brabant, die recent deelnam aan het Academia programma in Slovenië. Dit programma richt zich op de transitie van onderwijs naar de arbeidsmarkt, een cruciaal thema dat landen door heel Europa raakt.

Internationale ambitie als drijfveer

Ralph van Heerbeek heeft een achtergrond rijk aan internationale ervaringen, van vrijwilligerswerk in Braziliaanse sloppenwijken tot academische studies in het buitenland. Deze passie voor wereldwijde interactie en leren maakte hem de ideale kandidaat voor de Academia in Slovenië. Hier wilde  hij zijn kennis verdiepen en delen omtrent de arbeidsmarkttransities van pas afgestudeerden.

Verwachtingen versus realiteit

Aangekomen in Slovenië, was Ralph van Heerbeek vooral benieuwd naar effectieve strategieën om de kansen van afgestudeerden op de arbeidsmarkt te verbeteren. Hij ontdekte al snel dat de uitdagingen in Nederland opvallende parallellen vertonen met die in Slovenië en andere Europese landen. Deze inzichten bevestigden het belang van zijn missie en gaven waardevolle perspectieven op gemeenschappelijke en unieke oplossingen.

Een bron van kennis: leren en onderwijzen

Ralph van Heerbeek deelde ook succesvolle initiatieven van de Leerwerkloketten met andere deelnemers:

  • De Talentensleutel: een methode van Leerwerkloket Zuidoost-Brabant dat mkb-bedrijven op een praktische manier helpt om hun leercultuur te verbeteren. Dit is cruciaal voor zowel bedrijfsgroei als werknemersontwikkeling.
  • Passport for Work (PFW): een innovatief programma dat werkzoekenden helpt hun vaardigheden zichtbaar te maken en te ontwikkelen via digitale interacties.
  • De Beroepenschatkist: een tool (ontwikkelt door Annet Brinkhuis) die cliënten helpt bij de laatste stappen van hun loopbaan- of studiekeuzebegeleiding door spelenderwijs beroepsopties te verkennen.

Opvallende ontdekkingen en advies

Een verrassend aspect van zijn reis was de ontdekking van de uitgebreide sociale programma’s in Slovenië, gericht op het ondersteunen van werklozen en het voorkomen van schooluitval. Dit was inspirerend en bood nieuwe ideeën voor implementatie in Nederland.

Ralph van Heerbeek’s advies aan toekomstige deelnemers is duidelijk: “Sta open voor studiereizen zoals Academia. Ze bieden niet alleen diepgaande leerervaringen, maar openen ook deuren naar innovatieve ideeën en internationale samenwerkingsmogelijkheden.”

Conclusie

De ervaring van Ralph van Heerbeek in Slovenië belicht het belang van internationale samenwerking en kennisuitwisseling. Euroguidance Nederland is blij met zijn bijdragen en kijkt uit naar hoe deze inzichten ons werk en onze benaderingen zullen blijven vormgeven en verbeteren. Wij geloven dat dergelijke programma’s essentieel zijn voor professionele ontwikkeling en het bevorderen van een inclusieve en veerkrachtige  arbeidsmarkt.

Wil je meer weten over het Academia-programma of overweeg je om zelf deel te nemen? Blijf ons volgen voor meer updates en verhalen van onze deelnemers.

deelnemers Academia Slovenië

Nora Bruning

Eventcoördinator / Projectassistent
+31 (0)6-13678982

Marit Schreurs

Projectleider
+31 (0)6-15592318

Gerelateerd

  • Alles
  • Berichten en blogs
  • Europese ontwikkelingen
  • Kennisbank
  • Nationale ontwikkelingen
  • Publicaties en onderzoek
Gefinancierd door de Europese Unie.

De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.