Webinar | Career guidance policy and practice during the pandemic

Webinar | Career guidance policy and practice during the pandemic

Webinar | Career guidance policy and practice during the pandemic 1200 401 Euroguidance


Webinar | Career guidance policy and practice during the pandemic

Europese ontwikkelingen – terugblik

De coronapandemie heeft uitdagingen in onze samenleving vergroot, waardoor verschillende economische en arbeidsmarktontwikkelingen complexer en onrustiger zijn geworden. Een onderzoek over hoe loopbaanbegeleidingsdiensten op deze ontwikkelingen reageren is uitgevoerd door Cedefop, ILO, ETF, de Europese Commissie, ICCDPP, OECD en UNESCO. Om beter inzicht te krijgen in de gevolgen van de coronapandemie en van alle officiële maatregelen, acties of besluiten die zijn genomen, zoals lockdown en sociale distantiering, op de uitvoering van het beleid voor loopbaanbegeleiding. Een samenvatting van de resultaten van dit onderzoek is hier te vinden.Naar aanleiding van dit onderzoek hebben ILO en UNESCO namens de andere organisaties, een webinar over loopbaanbegeleiding in tijden van corona georganiseerd. Het doel van dit webinar was om licht te werpen op:

  • Hoe de pandemie heeft geleid tot verstoring van de dienstverlening en lacunes in de dekking.
  • Hoe loopbaanbegeleidingsdiensten hun reactie tijdens de pandemie hebben aangepast.
  • Hoe kunnen systemen voor loopbaanbegeleiding worden verbeterd om individuele loopbanen beter te ondersteunen tijdens het economisch herstel?

Dit werd gedaan door eerst de onderzoeksresultaten te presenteren. Daarna werd er door middel van een panelgesprek de perspectieven van verschillende landen besproken. In de introductie werd door Borhene Chakroun, werkzaam bij UNESCO, gesproken over het belang van dit onderwerp. Volgens hem ondervinden meer dan 1,6 miljoen leerlingen/studenten effecten van corona. Velen lopen het risico voortijdig af te haken. En naast hen zijn er miljarden werknemers die het risico lopen hun baan te verliezen. Of hun baan op een andere manier moeten uitvoeren. Hierdoor is loopbaanbegeleiding nog belangrijker geworden en hoe kunnen we er nu voor zorgen dat mensen op het juiste moment profiteren van loopbaanbegeleiding?

Belangrijke boodschappen uit dit webinar die terugkwamen in de onderzoeksresultaten en in het panelgesprek waren:

  • Hervorming loopbaanbegeleiding. Door meerdere panelleden werd het belang van investeren in loopbaanbegeleiding genoemd om in de toekomst flexibeler te kunnen reageren op de dynamische arbeidsmarkt.
  • Zorg voor toegang en bereik. Loopbaanbegeleiding moet voor iedereen toegankelijk kunnen zijn. Dit betekent onder andere dat er materiaal en skills aanwezig moeten zijn voor diegene die loopbaanbegeleiding nodig heeft. En dat er proactief gehandeld wordt door loopbaanbegeleiders.
  • Steun voor professionals. Niet alleen de gebruikers hebben de middelen en skills nodig. Ook de professionals hebben steun nodig in middelen, instrumenten en methodologie om ervoor te zorgen dat loopbaanbegeleiding door kan gaan en kwaliteit geleverd kan worden online en offline.
  • Upskilling en reskilling. Er zullen meer mensen zijn die omscholing nodig hebben tijdens en na deze coronapandemie. Loopbaanbegeleiding is daarvoor nodig en moet hiervoor klaargestoomd zijn.
  • Internationale samenwerkingen. Dit kan de uitwisseling van informatie vergemakkelijken. Informatie over bijvoorbeeld de effectiviteit, mogelijke beleidsinterventies en verbetermogelijkheden van loopbaanbegeleiding. Naar aanleiding van deze belangrijke boodschappen werden door de panelleden verschillende beleidsadviezen gegeven.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Sareena Hopkins uit Canada onderstreepte het belang om loopbaanbegeleiding zo simpel mogelijk te houden. Wanneer alles om ons heen verandert, heeft loopbaanbegeleiding duidelijkheid en eenvoud nodig. Dus met zo min mogelijk verschillende toegangspunten.
  • Kristina Orion uit Estland beaamde het belang van zo eenvoudig mogelijke systemen. Dit zorgt ook voor flexibiliteit en openheid voor snelle veranderingen.
  • Wycliffe Wasike uit Kenia sprak over het belang van goed opgezette beleidskaders die loopbaanbegeleiders begeleiden. Train onze loopbaanbegeleiders om te kunnen reageren op deze dynamische arbeidsmarkt.

Benieuwd naar het hele webinar? Terugkijken kan via deze link. Mocht jij, na het lezen van dit artikel, als loopbaanprofessional vragen krijgen over de uitvoering van LOB-beleid binnen scholen, raadpleeg dan ons Raamwerk LOB. Het raamwerk draagt bij aan de professionalisering van loopbaanprofessionals en zorgt voor betere afstemming en aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.

Marit Schreurs

Projectmedewerker
+31 (0)6-15592318

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerd

  • Alles
  • Europese ontwikkelingen
  • Guidance-projecten
  • Kennisbank
  • Nationale ontwikkelingen
  • Publicaties en onderzoek
Gefinancierd door de Europese Unie.

De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.