Bericht | Terugblik Academia 2025

Bericht | Terugblik Academia 2025

Bericht | Terugblik Academia 2025 1900 1267 Euroguidance


Bericht | Terugblik Academia 2025

Mental health and inclusion – What can you do as a guidance professional in education?

Van 14 tot en met 17 april 2025 verwelkomde Euroguidance Nederland loopbaanprofessionals uit verschillende landen voor Academia 2025, een programma met het thema “Mental health and inclusion – What can you do as a guidance professional in education?”. De deelnemers kwamen uit diverse EU-landen, waaronder Estland, Noorwegen, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Ierland en Oostenrijk. Dit zorgde voor een dynamische uitwisseling van kennis en ervaringen op het gebied van mentaal welzijn en inclusie in relatie tot loopbaanoriëntatie en -begeleiding in het onderwijs.

Dag 1 – Verkenning en netwerken

Op 14 april begon de dag met een hartelijke ontvangst in het Euroguidance kantoor in ‘s-Hertogenbosch. De deelnemers maakten kennis met het werk van Euroguidance Nederland, het Nederlandse onderwijssysteem en de aanpak van loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Dit bood een waardevol inzicht in hoe loopbaanprofessionals in Nederland studenten ondersteunen bij het maken van hun loopbaankeuzes en hoe inclusie en welzijn steeds meer centraal staan in dit proces. Dit was vooral relevant voor de loopbaanprofessionals, die op zoek waren naar manieren om welzijn te integreren in hun eigen loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Na een stadstour door ‘s-Hertogenbosch volgde een lunch en een inleiding over studentenwelzijn door het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO). De avond werd afgesloten met een gezellig welkomstdiner waar deelnemers onderling verder konden netwerken.

Dag 2 – Bezoek aan VU en InHolland

Op 15 april stond de dag in het teken van studiebezoeken aan de Vrije Universiteit (VU) en InHolland in Amsterdam. De deelnemers kregen inzicht in hoe deze onderwijsinstellingen het ondersteuning- en begeleidingssysteem hebben ingericht.
De ochtend begon bij de VU, waar de loopbaanprofessionals leerden hoe de universiteit studenten helpt bij het omgaan met de uitdagingen die hun welzijn en hun studievoortgang kunnen beïnvloeden. Centraal stond het Student Wellbeing Point (SWP) een student-to-student support netwerk waar getrainde studenten andere studenten een luisterend oor bieden, en ze kunnen doorverwijzen naar andere hulpverleners binnen de organisatie. Leuk aardigheidje is dat het SWP deze dag exact 3 jaar bestond!

Na de VU vervolgde de groep haar reis naar InHolland Amsterdam, waar Dr. F. Rutger Kappe en het team Student Success de deelnemers warm welkom heetten en vertelden over hun monitoring systeem, hun Student Success Support Structuur inclusief hun Student Success Center, en een rondleiding gaven in hun nieuwe gebouw in Amsterdam. Daar mochten de deelnemers ook een guided meditation in de simulatiekamer volgen waar de groep een mental trip naar Thailand nam. Deze simulatiekamer wordt ook gebruikt om praktijkgerichte opdrachten voor bijvoorbeeld verpleegkundigen zo écht mogelijk te laten lijken. Het is een eerste stap om handelingen in de praktijk te oefenen.

Rond 16.00 uur werd het programma afgerond, waardoor de deelnemers nog volop de gelegenheid hadden om van de levendige Amsterdamse sfeer te genieten en te profiteren van het stralende lenteweer.

Dag 3 – Rugby als leermiddel bij De Harde Leerschool

Op 16 april reisden de deelnemers naar Uden voor een bezoek aan De Harde Leerschool, een unieke instelling die gebruik maakt van rugby als middel om jongvolwassenen te helpen bij het ontwikkelen van vertrouwen en respect, zowel in zichzelf als in anderen. De Harde Leerschool is een project dat in Uden gesteund wordt door het Werkcentrum Noordoost-Brabant.
De dag begon met een presentatie van het Werkcentrum Noordoost-Brabant. Zij lichtten toe hoe zij als verbindende schakel in de regio opereren door onderwijs, gemeenten, werkgevers en sociale instanties met elkaar te verbinden. Hun missie is om iedereen duurzaam en passend aan het werk te helpen, met oog voor persoonlijke ontwikkeling en inclusie.
Vervolgens verzorgde De Harde Leerschool een inhoudelijke presentatie over hun aanpak. Het programma biedt een intensief fysiek en mentaal traject waarbij rugby centraal staat. Jongeren leren niet alleen sportieve vaardigheden, maar ook belangrijke levenslessen zoals samenwerken, discipline, omgaan met tegenslagen en het nemen van verantwoordelijkheid.
Na deze inspirerende uitleg mochten de deelnemers zelf ervaren hoe het is om met rugby aan de slag te gaan: tussen de buien door werd er enthousiast een potje gespeeld.
Voor de loopbaanprofessionals bood het bezoek waardevolle nieuwe perspectieven. Ze zagen hoe fysieke en mentale activiteiten op een krachtige manier kunnen bijdragen aan het welzijn van jongeren én hun voorbereiding op de arbeidsmarkt.
We sloten de dag af in het Euroguidance-kantoor in ’s-Hertogenbosch, waar de deelnemers hun methodes en good practices met elkaar deelden. Kortom: een afwisselende, inspirerende en intensieve dag!

Dag 4: Training en reflectie

Op 17 april stond de laatste dag van Academia 2025 in het teken van de interactieve training “Inclusion and Wellbeing: What can you do as a guidance professional?”. De deelnemers gingen aan de slag met design thinking-methodes, onder begeleiding van Imme van den Boogaard en Mariëlle van Aart-Coppes, om concrete acties te formuleren voor het bevorderen van welzijn en inclusie in hun eigen werk als loopbaanprofessionals. Ze reflecteerden op hoe ze hun opgedane kennis kunnen vertalen naar praktische stappen die bijdragen aan een inclusieve samenleving en het welzijn van jongeren.
De werkdag eindigde met een evaluatie en een gezellige borrel, waarbij deelnemers hun ervaringen deelden en de hoogtepunten van de afgelopen dagen bespraken. Een geweldige manier om de opgedane kennis te verbinden met de praktijk en elkaar te inspireren voor de toekomst!

Inspiratie van onze internationale gasten: methoden en good practices

Wat onze internationale gasten ons hebben gebracht, is een breder inzicht in innovatieve methoden en benaderingen die zij gebruiken om het welzijn en de inclusie van jongeren in loopbaanbegeleiding te bevorderen.

  1. Bildungsberatung NÖ (Oostenrijk) – Een breed toegankelijk loopbaanadviesproject in Neder-Oostenrijk, met persoonlijke, telefonische en online begeleiding. Speciale aandacht gaat uit naar mensen met een migratieachtergrond, lage kwalificaties of beperkte mobiliteit. Deelnemers kregen inzicht in methoden zoals competentiekaarten en interactieve formats zoals het vrouwen-café.
  2. Gefühlsmonster kaarten (Zwitserland) – Een speelse methode om emoties rondom carrièrekeuzes bespreekbaar te maken en de communicatie tussen studenten en begeleiders te bevorderen​
  3. Challenge-Based Learning (CBL) en DISC-model (Spanje) – Een studentgerichte benadering waarbij studenten samenwerken met externe stakeholders en hun persoonlijke gedragingen en voorkeuren in kaart brengen om zelfverzekerd loopbaankeuzes te maken​
  4. Supported Employment (Noorwegen) – Een methode die jongeren met een beperking of andere achtergestelde groepen helpt om betaald werk te vinden en te behouden, met focus op de integratie in de samenleving​.
  5. Change Backcasting (Estland) – Gebaseerd op de logische niveaus van verandering van R. Dilts, helpt deze methode cliënten bij het bepalen van de actiestappen die nodig zijn om hun gewenste doelen te bereiken, met nadruk op identiteit, overtuigingen, vaardigheden, gedrag en omgeving​.
  6. Jump Card Methode (Denemarken) – Een reflectiemethode waarbij jongeren hun sterke punten ontdekken door AI-gestuurde kaarten die hen helpen na te denken over wat een goede baan of carrière voor hen betekent​.
  7. Supported Transitions (Noorwegen) – Gericht op het ondersteunen van jongeren bij de overgang naar werk of school, met een vijf-stappen proces dat gepersonaliseerde ondersteuning biedt, gericht op de lange termijn integratie van jongeren in de arbeidsmarkt​.
  8. Discussion Group (Frankrijk) – Een methode waarbij studenten van de laatste schooljaren in groepen bijeenkomen om gevoelens zoals angst, onzekerheid en hoop te bespreken. Onder begeleiding van psychologen kunnen ze hun ervaringen delen en steun vinden, wat helpt om psychologische uitdagingen te overwinnen en de overgang naar de volgende levensfase te vergemakkelijken.
  9. Life Wheel (Zweden) – Deze methode helpt individuen om verschillende aspecten van hun leven te evalueren, zoals werk, gezondheid, familie en mentale ontwikkeling. Het biedt een visuele weergave van de balans in hun leven en helpt hen te begrijpen welke gebieden het meest invloed hebben op andere aspecten, en welke veranderingen nodig zijn om vooruitgang te boeken.
  10. Active Inclusion Support Service (Ierland) – Deze benadering biedt op maat gemaakte ondersteuning voor studenten met een diagnose van een handicap, een doorlopende fysieke of mentale gezondheidsproblemen, of een leerstoornis. Via een doorverwijzing of zelfaanmelding krijgen studenten toegang tot counseling en andere ondersteuningsdiensten, wat hen helpt bij het navigeren door hun onderwijs- en carrièrepaden. ​
  11. Berufsvorbereitende Bildungsmaßnahme (BVB) (Duitsland) – Dit programma biedt een jaar lang voorbereiding voor jongeren die door psychologische problemen uitvallen uit het reguliere onderwijssysteem. Het richt zich op het versterken van zowel de mentale gezondheid als de praktische vaardigheden die nodig zijn voor het werkleven. Het programma omvat onder andere werkplekervaring, strategische ondersteuning voor mentale gezondheid en training voor lange werkuren​.

“I’m going home with a suitcase full of ideas – not just tools, but real inspiration to support my students in a more inclusive and sustainable way.”

Terugblik en vooruitblik

Kortom…. Academia 2025 heeft aangetoond hoe waardevol de uitwisseling van kennis op Europees niveau is voor iedereen die betrokken is bij loopbaanbegeleiding en inclusie in het onderwijs.
De deelnemers vertrokken met nieuwe inzichten, concrete handvatten en waardevolle (inter)nationale contacten. De kennis die tijdens dit Academia-programma werd opgedaan, biedt hen de tools om mentaal welzijn en inclusie in hun werk als loopbaanprofessionals een stap verder te brengen.
We kijken terug op een succesvolle editie en zijn benieuwd naar de ontwikkelingen die deze loopbaanprofessionals zullen doorvoeren in hun werk.

We danken het Student Wellbeing Point, de Vrije Universiteit (VU), Dr. Rutger Kappe, hogeschool InHolland in Amsterdam, het Student Success Centre en SUholland, de Harde Leerschool, het werkcentrum Noordoost-Brabant én alle andere betrokkenen voor hun gastvrijheid en fantastische bijdragen.

Euroguidance Nederland is trots op de succesvolle uitvoering van het Academia-programma, mede mogelijk gemaakt door de Europese Commissie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Benieuwd naar de overige ervaringen rondom het Academia-programma?

Blijf ons volgen voor de updates van de edities van de Nederlandse kandidaten aan het Academia-programma!

Emma de Waal

Eventcoördinator

ewaal@cinop.nl

+31 6-29756176

Marit Schreurs

Projectleider
+31 (0)6-15592318

Gerelateerd

  • Alles
  • Berichten en blogs
  • Europese ontwikkelingen
  • Kennisbank
  • Nationale ontwikkelingen

Gefinancierd door het ministerie van OCW en
de Europese Unie

De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.

Ministerie OCW
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.